Stiri hot

Stiri hot, senzational vs credibil

Stirile sunt istorie prinsa in zbor, aprecia autorul si jurnalistul american Gene Fowler. Lumea in care traim este plina de stiri dintre cele mai diverse, mai mult sau mai putin credibile. De aceea este foarte important sa invatam sa alegem din multitudinea de stiri cu care suntem bombardati zilnic doar pe acelea pe care le dorim.

Senzationalul reprezinta un segment din ce in ce mai mare din spatiul alocat stirilor zilnice. Acest tip de stiri hot sunt foarte cautate si gustate de publicul larg. Cum pot insa consumatorii de stiri ocazionali sa faca diferenta intre senzational si credibil?

In cele ce urmeaza va vom prezenta cateva sfaturi cu ajutorul carora veti putea distinge mai usor stirile senzationale de cele credibile.

Stiri hot – sfaturi pentru depistarea acestora

Senzational! Bomba! Cutremurator! Soc! Exploziv! N-o sa-ti vina sa crezi! Acestea sunt doar cateva dintre titlurile senzationale pe care le poti vedea actualmente in multe ziare tiparite si din mediul online. Daca un articol prezinta in titlu un asemenea cuvant sau expresie tocmai ai inceput sa citesti o stire senzationala.

Titlu mare, ingrosat si colorat – o alta marca a senzationalului. De cele mai multe ori titlul este insotit de o imagine sugestiva, care are rolul de a te provoca sa citesti continutul articolului.

Continut vadit exagerat – stirile senzationale pun foarte mult accentul pe forma si mai putin pe continut. Titlul este gandit sa te atraga sa citesti adesea un articol indoielnic din punct de vedere al continutului, sau exagereaza cuprinsul articolului prezentat.

Exemplu: se ia o informatie banala, monotona (o femeie imbracata intr-o geaca albastra merge pe strada) si este transformata intr-una aparent interesanta (Senzational! Nu o sa-ti vina sa crezi cum a iesit imbracata din casa! Oamenii de pe strada au inlemnit! FOTO).

Lipsa unor surse de incredere – stirile credibile au cel putin trei surse verificate si verificabile. Stirile hot, senzationale, au cel mult o sursa, adesea de o calitate indoielnica. Verifica credibilitatea sursei citate in articol (un doctor, un specialist, un institut de cercetare), cauta sa vezi ce parere are lumea si ce spune despre aceasta.

Scoaterea din context a informatiei – senzationalul de multe ori preia o informatie si o scoate din contextul mai larg pentru a mari interesul cititorului. Intr-un astfel de caz se poate discuta despre dezinformare si manipulare a opiniei publice. Verificati daca o informatie similara a fost diseminata pe alte canale media.

Senzationalul romanesc

In Romania senzationalul a luat avant dupa 1989, odata cu sfarsitul regimului comunist. La inceput cu pasi mici (in 1993 Ion Cristoiu publica un articol in Evenimentul Zilei despre cazul socant al gainii care a nascut pui vii), pentru ca dupa 2000 sa se transforme intr-un adevarat fenomen national.

Periodice precum Libertatea si Click! au ajuns sa faca vanzari record numai din senzational. Publicul consumator din Romania a devenit rapid unul interesat de stiri hot.

Motivele cresterii si raspandirii senzationalului din media romaneasca sunt diverse, dar dintre cele mai importante amintim: nevoia mass-mediei de a publica mult continut repede si aparitia oportunitatii de a manipula opinia publica.

Stirile hot, senzationale, vor fi prezente mereu in viata noastra (ca de altfel si stirile credibile). Depinde doar de noi, consumatorii, cata putere le vom da asupra noastra si a deciziilor importante care ne afecteaza viata cotidiana.